News

AlbaSim involved at EIAH 2019

Octobre 2018

With Dominique Jaccard’s participation as a member of the programme committee, AlbaSim is involved in the “Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain” conference (EIAH’2019), to be held in Paris (France) on 4-7 June 2019.

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The chosen conference topic is “Digital data and learner inclusion in Computer Environments for Human Learning”.

Conference website

Ludovia#CH – Digital resources to revitalize practice

October 2018

AlbaSim is involved in the program committee for Ludovia#CH 2019, which will take place in Yverdon (Switzerland) from 16 to 18 April. This year’s theme is digital resources for education and training. 

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Une ressource est tout ce qui peut ressourcer la pratique du professeur écrit Adler (2000). Ainsi, avec le numérique, la manière dont les enseignants recherchent, sélectionnent et adaptent les ressources pour leur enseignement sont des processus qui subissent de profonds changements qui doivent être pris en compte dans leur formation et leur activité (Gueudet et Trouche, 2010). Le développement de l’accès aux ressources numériques a profondément bouleversé le rapport de l’enseignant aux ressources éducatives. On assiste à une modification de l’ensemble du processus allant de la création des ressources, de leur diffusion, de l’évaluation de leur qualité, de leur adaptation et finalement de l’utilisation de ces ressources en situation d’enseignement ou de formation.

Du point de vue de la création des ressources, on observe que les enseignants passent de consommateurs à co-créateurs des ressources numériques qu’ils utilisent (Bueno-Ravel, Gueudet, 2014) et ce travail de co-création a des répercussions sur la manière dont ils envisagent leur enseignement.

Les moyens de diffusion et recherche de ressources numériques conduisent à un foisonnement de ressources disponibles pour les enseignants, et ce foisonnement conduit à se poser la question de la manière d’évaluer la qualité d’une ressource, tant par les enseignants que par les institutions.

Finalement, l’accessibilité permanente aux ressources, par les enseignants et les étudiants, invite à repenser tant l’activité de l’enseignant que la façon dont les élèves apprennent.

Ainsi, s’intéresser à la question des ressources numériques éducatives, c’est poser des questions qui dépassent largement le cadre de la classe et qui concernent de nombreuses thématiques :

  • Recherche, sélection et adaptation des ressources
  • Conception des ressources (modèles théoriques, conception collaborative…)
  • Qualité des ressources numériques
  • Diffusion, partage des ressources numériques
  • Orchestration des ressources dans la classe
  • Ressources numériques et environnement personnel d’apprentissage
  • Ressources numériques et modalités d’apprentissage (classe inversée, jeu…)
  • Ressources numériques et développement professionnel des enseignants
  • Ressource éducatives libres (communs)
  • Ressources institutionnelles, ressources commerciales, ressources informelles

[lire la suite sur le site du colloque]

A new research paper about AlbaSim’s Project Management Game

September 2018

Published following a research conducted at the University of Aix-Marseille, this article analyses students’ perception of the use of our serious project management game (PM-Game) as part of their university curriculum.

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Results show that students perceive the work done during the game as “more intense”, “more active”, “more motivating and more practical” than in traditional lectures.

Karine Guiderdoni-Jourdain and Valérie Caraguel. « Comment les étudiants perçoivent-ils l’intégration d’un serious game dans leur cursus universitaire : une révolution pédagogique ? »@GRH, vol. 26, no. 1, 2018, pp. 23-46.

What we do…

AlbaSim is a research group in the field of serious games for educational purposes.

Research

Our research activities includes creating development methods and tools for serious games, pedagogical innovation linked with serious games, learning analytics and behavior analysis, impacts of serious games on the learning process.

Serious games

A Serious Game is a computer application that combines a serious intention, of an educational, informative or training nature with playful mechanics from the worlds of video games and computer simulations.

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Research Projects

Emergency Game – A serious game to evaluate the impact of environmental distractors on the performance of emergency triage

In the emergency department, triage decisions have a direct impact on patients’ survival rates. However, studies have found significant differences in nurses’ attribution of emergency degrees, with major consequences on patient management. 

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Among the factors that could explain the cause of these discrepancies, distractors in the work environment such as noise or task interruptions were highlighted but did not benefit from specific investigations, particularly due to the difficulty of evaluating them in real healthcare environments.

Therefore, in this project, we will develop and use a serious game in order to reproduces a work environment with distractors and provide a unique opportunity to explore their impacts on the quality of triage in emergency departments.

This study will provide a better understanding of the contribution of the work environment to safe care.

Partners:  Institut et Haute Ecole de santé La Source, Hôpitaux Universitaires de Genève (HUG)

H2020 : M-Benefits (2018)

Industrial and service sectors offers potential for cost-effective energy-savings. But under-investment in energy-efficiency is observed in all EU countries. This is called the «energy-efficiency gap».

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The goal of this Horizon 2020 European Project is to train energy experts to evaluate all effects of energy efficiency measures. This work will contribute to increase attractiveness of energy projects and to reduce the energy-efficiency gap.

In this project, AlbaSim is the task leader for the development of the serious games that will be used for training of energy-efficiency experts and for results dissemination.

Partners: European Commission – Horizon 2020

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Collaborations

We conduct AR&D projects in collaboration with academic partners ranging from pedagogical research centers to natural language processing.

LIP – Laboratoire d’Innovation Pédagogique (UniFr)

Joint research projects in the area of learning analytics and education in computational thinking.

La Source, Institut et Haute Ecole de la Santé

Collaboration on the development of serious games for education and research in nursing sciences.

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